خبرگزاری تسنیم- مجتبی برزگر: مهدی
فرجی پیش از اینها فقط به عنوان مدیر در
تلویزیون شناخته میشد و این روزها بیشتر تهیهکنندگی میکند. در کنار «نون خ» که برندی در تلویزیون شد، او با جواد رضویان «021» و با لفافیان «حکم رشد» را برای شبکه سه سیما کار کرد.بخشی از گفتوگوی م
فصل او با خبرگزاری تسنیم چند روز گذشته راجع به سریال «حکم رشد» و توضیحاتِ او منتشر شد. اما در این بخش، با فرجی درباره خیلی از مسائل در تلویزیون و شبکه نمایشخانگی صحبت کردیم. حتی صحبتمان به دستمزدهای افسارگسیختهای که گریبانِ خیلی از کارها را گرفته رسید، از جمله سری جدید «نون خ» که او نکاتِ قابل تأملی داشت.موضوعِ ساختِ فصل
هفتم «
پایتخت» و صحبتهایی درباره «کلاه قرمزی» که آنها هم جالب توجهاند. البته در این میان حرفهای مدیریتی پیش آمد که او از صحبتهای پیمان
جبلی رئیس رسانه ملّی در ضیافت افطار با تهیهکنندگان بسیار استقبال کرد وقتی درباره ریزش مخاطب و توجه به محتوا و اهمیت به هنرمندان، لب به سخن گشود.گفتوگو با این مدیر و تهیهکننده سینما و تلویزیون به دستمزد سعید آقاخانی هم رسید و حفظ و مراقبت از برندها و بازگشت چهرهها؛ او به این سؤالها پاسخهای جالبی داد. او در این مصاحبه از فرصت استفاده کرد و به موضوعی اشاره کرد که میتواند برندسازان و هنرمندانش را با انگیزه کند. تلویزیون و راههای جدیدی که باید مدیرانش در دستور کار قرار دهند تا مخاطب پای برنامهها و سریالهایشان بنشیند.به ساختِ سریالهای اینستاگرامی اشاره میکند؛ در حالیکه انتقاد میکند چرا تلویزیون به تبلیغ سریالها و برنامههایش در فضایمجازی اهمیت نمیدهد؟ جایی که بیشتر بخش خصوصی و نمایشخانگی وارد شده و توجه مخاطبین را به خودش جلب کرده است.او در بخشِ دیگری از صحبتهایش گریزی به کارهای قدیمی با حسن فتحی، برگرداندن «کلاه قرمزی» بعد از دو دهه در زمانِ مدیریتی خودش اشاره کرد. حتی بحث به
باند تهیهکنندگی و حضورِ تهیهکنندگانی که کاربلد نیستند هم رسید که او به صورت صریح درباره این موضوعات هم صحبت کرد.مشروحِ این گفتوگو را در ادامه بخوانید:تولد سریالهای اینستاگرامی و معضلی به نام "کاهش مخاطبان تلویزیون"* بگذارید با این سؤال گفتوگو را آغاز کنیم. آقای فرجی در تلویزیون شما را به عنوان یک مدیر خوب میشناسند. از شبکه یک و اتفاقاتی مثل «پایتخت» و «کلانتر» و خیلی از کارهای سیروس مقدم و کارگردانان قدیمی همچون محسن شاهمحمدی گرفته تا حضورتان در شبکه دو و برگرداندن برنامه «کلاه قرمزی» به آنتن؛ سؤال بسیاری این است که چرا برخی از کارها همچون «پایتخت» در فصل ششم و یا برخی برندهای دیگر از محتوا و رسالتِ اصلی خودشان خارج شدند و به سمت دیگری رفتند. چرا برندها در تلویزیون خوب مدیریت نمیشوند؛ چرا ما برندهایمان را در صداوسیما رها میکنیم یا به جایِ دیگری کوچ کنند و یا متوقف شوند؟ دلایل زیادی دارد. شاید مهمترینِ آن، رقبای جدّی باشد که برای رسانه به وجود آمده است. رقبایی که پیش از آن وجود نداشتند. تلویزیون بود و تلویزیون! در کنار آن سینمایی هم وجود داشت؛ ما هم پذیرفته بودیم، افرادی که سینما کار میکنند در واقع دستمزد بیشتری میگیرند تا افرادی که در تلویزیون کار میکنند.چون کار در سینما برای افراد خیلی به ندرت پیش میآمد بنابراین عوامل ناگزیر بودند برای امرار معاش با تلویزیون کار کنند. ضمن اینکه تلویزیون از مخاطب انبوه چند ده میلیونی برخوردار بود؛ از این جهت هم افرادی که دوست داشتند دیده شوند؛ تهیهکننده و کارگردانی که میخواستند کار و اثرِ هنریشان بیشتر به چشم آید، نمیتوانستند از این مخاطبِ انبوه، چشم بردارند و صرفنظر کنند.وقتی 80 میلیون جمعیت را درنظر بگیریم، سریالی 80 درصد بیننده دارد؛ در واقع یعنی حدود 60 میلیون نفر این سریال را دیدهاند. چه اتفاقی از این لذتبخشتر که اثری در این حد دیده شود. بنابراین برندها همگی با تلویزیون همکاری میکردند.اما به تدریج اتفاقاتی افتاد که برای تلویزیون رقیبی به نام «نمایشخانگی» پیدا شد و افرادی که آنجا سرمایهگذاری میکردند بخش خصوصی بودند و دستمزدهای بسیار هنگفتی میدادند. کار هم فراوان بود، در حدّی که هنرمند را قانع میکرد. این عوامل باعث شد کمکم برندها کوچ کنند.در عین حال به دلیل شرایط کلی جهانی، رسانههایی مثل تلویزیون بینندگانش کاهش پیدا کرد و فضایمجازی اختیار را تا حدّ زیادی در دست گرفت. این هم دلیل دیگری بود که هنرمندان و برندها تصمیم گرفتند بروند و آن فضاها را تجربه کنند و در واقع کارشان بیشتر دیده شود.من فکر میکنم در همین حد نمیماند و رقبای دیگری هم به تدریج خواهند آمد؛ ما الان فیلمهای چند دقیقهای اینستاگرامی و سریالهای چند دقیقهای اینستاگرامی نداریم اما بعید نیست که اینها بیاید! من اطلاع دارم که افرادی در صدد تولید همچنین آثاریاند. اینها رقباییاند که خواهند آمد و روز به روز عرصههای جدید برنامهسازی تجربه میشود.آیا سازندگانِ سریالهایی که هر بار پخش میشوند، پولی میگیرند؟اگر رسانه نتواند خودش را نگهدارد و همچنان بخواهد بر پایه سنتگرایی و روشهای قدیمی پیش برود، از این قافله، جا خواهد ماند. مثلاً شما ببینید این موضوع در نمایشخانگی هم وجود دارد؛ یکی از اعتراضهای برندها این است که چند روز قبل هم به من میگفتند «نون خ» هر بار از تلویزیون پخش میشود به شما به عنوان تهیهکننده پولی میدهند؟ من گفتم خیر. چنین قانونی در تلویزیون وجود ندارد؛ یعنی هیچکدام از مدیومهای ما چنین رویکردی ندارند.شما ببینید کتابی که 10 بار منتشر شود هر بار یک حقِ تألیفی به مؤلف پرداخت میکنند اما در سینما، تلویزیون و نمایشخانگی وجود ندارد. تلویزیون باید به سازندگانش چنین امتیازی را قائل شود که انگیزههای جدیدی برای هنرمندان به وجود آید که وارد عرصه برندسازی شوند.تلویزیون باید به دنبال راههای جدید باشد / برخی از هنرمندان دستنیافتنی شدهاند* یعنی به نظر شما باید آموزش آشپزی و مطالب جالب جدید...
ما را در سایت آموزش آشپزی و مطالب جالب جدید دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : موزیک دان ash بازدید : 100 تاريخ : دوشنبه 30 خرداد 1401 ساعت: 1:09