نقد سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت (فصل اول) | قسمت سوم

ساخت وبلاگ
قسمت سوم سریال ارباب حلقه'>حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت که با نام رسمی Adar (آدار) پخش شد، نسبت به دو قسمت اول روی تعداد کمتری از خطوط داستانی تمرکز کرد. دیگر وقتی به قسمت سوم از یک فصل هشت قسمتی می‌رسیم، اثر تلویزیونی نمی‌تواند صرفا مشغول نشان دادن نقاط مختلف یک جهان داستانی و معرفی شخصیت‌های آن باشد. این‌جا باید اتفاقاتی رخ بدهند که سریال را در مسیر داستان‌گویی تعریف‌شده می‌گذارند. جی. دی. پین و پاتریک مکای به همراه نویسندگان و کارگردان این قسمت، اپیزودی را تحویل داده‌اند که سرعت، وسعت و هیجان دو قسمت آغازین را ندارد. آیا این یک اشتباه است یا حرکتی ضروری برای قرارگیری قطار داستان روی ریل؟اسپانسر پوشش محتوای سریال ارباب حلقه ها فروشگاه کارزین تل، بزرگ‌ترین فروشنده اسپیکر‌های سونی و جی بی ال با گارانتی است.تماشا در کانال یوتیوب زومجینویسندگان تلویزیونی چه با تکیه به خلاقیت خود و چه با درنظرگرفتن آثار فوق‌العاده‌ی زیادی که در این مدیوم هنری ساخته شده‌اند، ابزارها و حقه‌های شناخته‌شده‌ی زیادی برای رساندن قصه از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر دارند. بااین‌حال وقتی با آثار قرارگرفته در بالاترین سطح روبه‌رو باشیم، کم پیش می‌آید که به‌صورت مستقیم متوجه استفاده‌ی سازنده از این ابزارها شویم؛ به این معنی که در روایت‌های بسیار درگیرکننده‌ی تلویزیونی، به اصطلاح دست نویسنده انقدر در اثر پیدا نیست که مخاطب بگوید فلان اتفاق در آن خط داستانی رخ داد تا رفتار این شخصیت تغییر کند.سریال The Rings of Power طی قسمت ۳ به‌دنبال اشاره‌ی درست به حضور جدی یک تهدید بزرگ در این جهان داستانی استاحتمالا مهم‌ترین نکته‌ی منفی که در زمان دیدن قسمت سوم سریال The Lord of the Rings شبکه آمازون پرایم ویدیو به چشم می‌آید، پیدا بودن دست سازندگان است. از کار نه‌چندان عاقلانه‌ی یک کاراکتر در بخشی از قصه تا کشیده شدن واضح ترمز سرعت داستان‌گویی در قسمت سوم، برای مخاطب آشکار هستند؛ از این جهت که مخاطب دقیقا متوجه استفاده‌ی نویسندگان از آن‌ها می‌شود.پی بردن بسیار سریع تماشاگر به هدف سازندگان و وسیله‌ای که آن‌ها برای رسیدن به هدف انتخاب کرده‌اند، لزوما جلوی رسیدن اثر به هدف را نمی‌گیرد. اما در یک سریال فانتزی پرخرج که حتی فقط با استفاده از تصویرسازی‌های خود توانایی تحت تاثیر قرار دادن بیننده را دارد، همین میزان از به چشم آمدن ترفندهای داستانی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی شکست خوردن اپیزود در انجام برخی از وظایف خود باشد.(از این‌جا به بعد مقاله بخش‌هایی از سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power را اسپویل می‌کند)هدف اپیزود سوم مشخص است. حالا که مخاطب چند بخش از این جهان، اندکی از پیشینه‌ی آن، تعدادی از شخصیت‌ها و نشانه‌هایی از وجود خطر در سرزمین را دیده، قصه باید از فاز معرفی اولیه خارج شود و حداقل کم‌کم به مرحله‌ی تعریف درست‌وحسابی تهدید برسد. اول از همه به جلوه‌ای ملموس از «تهدید بزرگ» نیاز داریم که باید فراتر از نشانه‌ها باشد. قسمت سوم به‌دنبال یک شمشیر مرموز در دست پسربچه‌ای ناشناس نیست، بلکه می‌خواهد خطر را نشان بدهد.همزمان با تعریف اولیه‌ی خطر و فراتر رفتن آن از «احساس منفی گالادریل» یا «جلوه‌ی نگران‌کننده یک روستای خالی از سکنه»، سریال باید نشان بدهد که این خطر چه افرادی را تهدید می‌کند. سومین بخش از این هدف‌گذاری هم آن است که بفهمیم برخی از شخصیت‌ها واقعا در قصه چه جایگاهی دارند؛ تا حداقل برخی از همراهان احتمالی و دشمنان احتمالی را بشناسیم و مسیر داستانی فصل اول، بیشتر از قبل مقابل چشم مخاطب قرار بگیرد.با درنظرگرفتن همه‌ی این موارد، اپیزود سوم سریال ارباب حلقه ها با حضور آروندیر در کمپ اسارت شروع می‌شود؛ جایی که ارک‌ها همه را مجبور به کار کرده‌اند تا مسیر عبور و مرور خود را هموار سازند. از قرارگیری ناشیانه‌ی پارچه‌ها در بالای سر آن‌ها تا خشونت کورکورانه‌ای که از خود نشان می‌دهند، کاملا با هویت این موجودات پلید جور درمی‌آید. این وسط مثل بسیاری از داستان‌های دیگر که یک شخصیت قوی را به دام گروهی از دشمن‌ها می‌اندازد، ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت با افتتاحیه‌ی قسمت سوم سبب می‌شود که بیننده آماده‌ی دیدن تلاش آروندیر برای گریختن کمپ اسارت باشد.پس از آن که جلوه‌ای از فعالیت ارک‌ها را دیدیم، گالادریل همچنان با نگرانی درباره‌ی «تهدید» ناگهان از خواب برمی‌خیزد؛ تا هم جذبه‌ی الندیل را ببینیم و هم با شکوه نومه‌نور روبه‌رو شویم. جدا از آن که چه‌قدر مجددا قدرت بصری سریال در معرفی این محیط به چشم می‌آید، نومه‌نور دومین لوکیشن اصلی قسمت سوم سریال حلقه های قدرت است و ما را با تعداد قابل توجهی از افراد مختلف روبه‌رو می‌کند.برخی از این معرفی‌ها قابل‌توجه هستند. چون به شکل پیوسته و تأثیرگذار روی یکدیگر انجام می‌شوند. اما برخی از آن‌ها صرفا به نمایش کوتاه ظاهر و نهایتا بیان چند دیالوگ توسط شخصیت، خلاصه شده‌اند؛ از جمله شخصیت فارازون با بازی تریستن گرول.فعلا نمی‌توان درباره‌ی این نوع از معرفی برخی از کاراکترها نظر قطعی داد. البته که طرفدارهای آشنا با کتاب‌های جی. آر. آر. تالکین حق دارند انتظارات مشخصی از هر مواجهه با این شخصیت‌ها داشته باشند، اما بسیاری از مخاطب‌های سریال فقط در طولانی‌مدت به قضاوت آن‌ها می‌پردازند. زیرا باید دید که هر شخصیت چه‌قدر در طول فصل به بینندگان معرفی می‌شود. نتیجه‌ی کار تیم نویسندگی را وقتی می‌توان ارزیابی کرد که مثلا ببینیم آیا در زمانی‌که یک کاراکتر مشغول انجام کارهایی جدی در داستان می‌شود، مخاطب می‌تواند او را همان‌قدر جدی بگیرد؟ما در The Lord of the Rings: The Rings of Power با یک سریال روبه‌رو هستیم و با اینکه میزان شناخته‌شدگی اثر باعث می‌شود که مدام مشغول بررسی آن باشیم، نباید ماهیت تلویزیونی محصول را فراموش کنیم. در مدیوم تلویزیون، یک خط داستانی که می‌تواند در ابتدا هیجان‌انگیز به نظر برسد، شاید در ادامه پرداخت ایده‌آلی نداشته باشد. در عین حال یک کارا آموزش آشپزی و مطالب جالب جدید...
ما را در سایت آموزش آشپزی و مطالب جالب جدید دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان ash بازدید : 75 تاريخ : سه شنبه 22 شهريور 1401 ساعت: 13:25