نگاهی به حضور کارگردان‌های مطرح سینما در صنعت بازی

ساخت وبلاگ
صنعت بازی‌های ویدیویی، حیات خود را به شکلی ساده و پیش‌پاافتاده آغاز کرد ولی خیلی زود با پیشرفت تکنولوژی و از راه رسیدن روش‌های جدید برای ارائه بازی‌ها، به جایی رسید که در دهه ۱۹۸۰ به سرگرمی اولِ خیلی از مردم تبدیل شد و در دهه‌های بعد هم تا مرحله‌ای جلو رفت که اکنون صنعت سینما را به چالش می‌کشد. دنیای بازی‌های ویدیویی در این دهه‌ها به قدری جذابیت داشته که بعضی اوقات باعث شده است حتی کارگردان‌های سینما هم هوس کنند سری به آن بزنند و تجربیات فیلمسازی خود را به شکلی متفاوت، در قالب بازی‌ها در دسترس علاقمندان قرار دهند. با زومجی همراه شوید تا به سراغ بعضی از کارگردان‌های مطرحی برویم که از دهه ۱۹۸۰ تا سال‌های اخیر وارد صنعت بازی شده‌اند و گاهی اوقات در این زمینه به موفقیت‌های زیادی رسیده‌اند و گاهی نیز با استقبال خوبی روبه‌رو نشده‌اند و البته بعضی از آن‌ها هم با وجود اشتیاق فراوان برای فعالیت در صنعت بازی، به دلایل مختلف موفق به انجام این کار نشدند. استیون اسپیلبرگ استیون اسپیلبرگ، کارگردان ۷۵ ساله آمریکایی را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمادهای هالیوود می‌شناسیم؛ کسی که تا امروز ده‌ها فیلم سینمایی را از او شاهد بوده‌ایم و بارها و بارها توانایی خود را در خلق آثاری به سبک‌های مختلف نشان داده است. یکی از فیلم‌های سال‌های اخیر اسپیلبرگ، بازیکن شماره یک آماده (Ready Player One) بود؛ اثری برگرفته از رمانی به همین نام که در آن وارد یک دنیای واقعیت مجازی عظیم می‌شویم که تصویر جالبی از آینده صنعت بازی را به نمایش می‌گذارد. ولی جالب است بدانید که علاقه اسپیلبرگ به دنیای بازی‌های ویدیویی مربوط‌به سال‌های اخیر نمی‌شود و او از چند دهه قبل، ارتباط تنگاتنگی با بازی‌ها داشته است. E.T. the Extra-Terrestrial سازنده: آتاری ناشر: آتاری پلتفرم: آتاری 2600 تاریخ انتشار: ۱۹۸۲ اولین ارتباط مستقیم اسپیلبرگ با دنیای بازی، به یکی از بدنام‌ترین آثار این صنعت مربوط می‌شود که هرچند این کارگردان نقش خیلی پررنگی در طراحی و تولید آن نداشت، ولی در افتضاح نهایی هم بی‌تأثیر نبود! بعد از موفقیت عظیم فیلم .E.T به کارگردانی اسپیلبرگ، شرکت آتاری تصمیم گرفت برای جذب علاقمندان فیلم به سراغ تولید یک بازی ویدیویی برای کنسول آتاری 2600 برود و مدیران شرکت برای پشت سر گذاشتن مراحل حقوقیِ کار، مذاکراتی را با اسپیلبرگ و شرکت یونیورسال پیکچرز (پخش‌کننده فیلم) آغاز کردند. درنهایت مذاکرات به نتیجه رسید، البته با رقم عجیبی که آن را تا بیش از ۲۰ میلیون دلار تخمین می‌زنند (با درنظرگرفتن نرخ تورم آمریکا، معادل ۶۰ میلیون دلارِ امروزی). اسپیلبرگ به‌طور رسمی نقش خاصی در ساخت بازی نداشت ولی با با بعضی از تصمیمات خود باعث شد فاجعه‌ای شکل بگیرد که اثرات آن تا مدت‌ها بعد هم ادامه داشت. موضوع این بود که او از سازندگان بازی خواسته بود آن را تا اول سپتامبر ۱۹۸۲ آماده کنند تا بعد از آن سایر مراحل اداری و توزیع بازی هم سپری شود و در فصل تعطیلات به‌دست علاقمندان برسد (مراحل ساخت کارتریج‌های آتاری 2600 خیلی وقت‌گیر بود و مدت‌ها طول می‌کشید تا تعداد زیادی از آن‌ها آماده ورود به بازار شوند). چنین بازه‌ی زمانی کوتاهی در حد ۲،۳ ماه برای تولید یک بازی ویدیویی، حتی برای آثار ساده آتاری 2600 هم بسیار عجیب بود و معمولاً مدت زمان خیلی بیشتری و حتی گاهی اوقات تا یک سال طول می‌کشید تا یک بازی آماده عرضه شود. هرچند استیون اسپیلبرگ به‌طور کامل در ساخت بازی .E.T دخیل نبود ولی با تصمیمات خود باعث شد نام این اثر آتاری در تاریخ ثبت شود، البته به بدترین شکل ممکن ولی طراح بازی یعنی هاوارد اسکات وارشا که به تولید بازی .E.T به‌عنوان سکوی پرتاب عظیمی برای آینده خود نگاه می‌کرد، با این محدودیت زمانی موافقت کرد و تمام تلاش خود را به کار برد تا اثری جذاب را در عرض چند هفته تدارک ببیند. البته درنهایت وقتی هاوارد و همکارانش نسخه‌ای از بازی را نزد اسپیلبرگ بردند، او رضایت چندانی از پروژه نداشت و بیشتر دنبال اثری شبیه پک من (Pac-Man) بود، درحالی‌که هاوارد ترجیح می‌داد ایده‌های خاص خود را وارد بازی کند و به‌دنبال تقلید و الگو گرفتن از سایر بازی‌های معروف نباشد. سرانجام یکی از پرهزینه‌ترین بازی‌های ویدیویی تاریخ در حالی اواخر سال ۱۹۸۲ وارد بازار شد که به علت کمبود وقت، با مشکلات زیادی همراه بود و کیفیت آن به اندازه‌ای پایین بود که حتی محبوبیت عظیم .E.T هم کمکی به آن نکرد و شکست آن به قدری سنگین بود که نه‌تنها شرکت آتاری، بلکه کل صنعت بازی آمریکا را هم درگیرِ خود کرد؛ به طوری که یکی از دلایل سقوط بازی‌های ویدیویی در سال ۱۹۸۳ و حرکت این صنعت به سمت نابودی را همین بازی .E.T می‌دانند؛ موضوعی که البته .E.T تنها متهم آن نبود و دلایل مختلفی داشت، ولی این موجود فضایی مظلوم تبدیل به نمادی از آن دوران تاریک بازی‌های ویدیویی شد. به این ترتیب هرچند اسپیلبرگ نقش مستقیمی در تولید بازی نداشت، ولی با تصمیمات خود و تأکید روی ساخت و عرضه بازی در مدت زمانی بسیار کوتاه، تأثیر پررنگی روی شکل‌گیری این فاجعه داشت. The Dig سازنده:‌ لوکاس‌آرتز ناشر: لوکاس‌آرتز پلتفرم: پی سی تاریخ انتشار: ۱۹۹۵ استودیو لوکاس آرتز به‌عنوان یکی از غول‌های سبک ماجرایی، در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بازی‌های معروفی را به‌دست علاقمندان رساند و البته بازی‌هایی هم بودند که در حد آثاری مثل سری Monkey Island مطرح نشدند؛ از جمله بازی The Dig که با عرضه در سال ۱۹۹۵، با وجود استقبال خوب از طرف منتقدان و فروش ۳۰۰ هزار نسخه‌ای در ابتدای راه که رکورد جدیدی برای بازی‌های ماجرایی لوکاس آرتز محسوب می‌شد ولی به خاطر بودجه بالایی که در تولید آن به کار رفته بود، در ادامه به سود مالی موردانتظار استودیو نرسید و بعدها هم به تدریج به‌دست فراموشی سپرده شد و این روزها شاید خیلی‌ها حتی نام آن را هم نشنیده باشند. ایده اولیه بازی در در ارتباط با اعزام گروهی از فضانوردان برای انفجار و ت آموزش آشپزی و مطالب جالب جدید...
ما را در سایت آموزش آشپزی و مطالب جالب جدید دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان ash بازدید : 79 تاريخ : شنبه 26 شهريور 1401 ساعت: 16:17