همهی ما چه
فیلمبین باشیم چه نباشیم، فیلمهای خوب و بد زیادی از کارگردانهای بزرگ و کوچک دیدهایم. بعضی از کارگردانها مانند
استنلی کوبریک هرگز فیلم بدی نساختهاند و حتی برای اثبات آن ۱۰ فیلم برتر استنلی کوبریک را در مقالات دیگر دیجی کالا مگ رتبهبندی کردهایم. اما، مارتین
اسکورسیزی متفاوت است، زیرا او فیلمهای بیشتری نسبت به ۱۳ فیلم بلند کوبریک کارگردانی کرده است. اکنون، بیشتر مردم احتمالا بهترین فیلمهای مارتین اسکورسیزی مانند «راننده تاکسی» (Taxi Driver)، «رفقای خوب» (Goodfellas) و «رفتگان» (The Departed) را دیدهاند. اما، فیلمهای دیگری مانند «وانت برتا» (Boxcar Bertha)، «کُندان» (Kundun) و «احیای مردگان» (Bringing Out the Dead) معمولا زیاد در گفتگوها مطرح نمیشوند. با این اوصاف، یک فیلم دیگر اسکورسیزی وجود دارد که قطعا باید بیشتر به آن پرداخته شود، یعنی
«پس از
ساعات اداری» (After Hours) کمدی سیاه محصول سال ۱۹۸۵.
«پس از ساعات اداری» که درست بعد از «پادشاه کمدی» (The King of Comedy) ساخته شد، درهای دنیای جدیدی را به روی اسکورسیزی باز کرد که در نهایت به فیلمهایی مانند «آخرین وسوسهی مسیح» (The Last Temptation of Christ) و «رنگ پول» (The Color of Money) ختم شد. متاسفانه، این بخش از فعالیتهای حرفهای اسکورسیزی بیشتر تحت شعاع کارهای او در دههی ۹۰ قرار گرفته است، که در سال ۱۹۹۰ با «رفقای خوب» آغاز شد.
ندیدن و نپرداختن به فیلم «پس از ساعات اداری» کمی بیانصافی است، و در ادامه با پنج
دلیل اثبات میکنیم که این فیلم بدون شک یک
جواهر دست کم گرفته شده در بین آثار درخشان اسکورسیزی است.
۱. «پس از ساعات اداری» واقعا خندهدار و سیاهتر از هر فیلم دیگر اسکورسیزی است
اکثر فیلمهای اسکورسیزی حاوی کمی طنز گزنده و تند هستند. «مرد ایرلندی» (The Irishman) با موضوع قتل جیمی هوفا به موضوعی بسیار جدی میپردازد، اما لحظات خندهدار زیادی در میان این همه درام وجود دارد. در مورد «رفقای خوب» و «کازینو» (Casino) هم همینطور است. تیره و تاریک بودن یک موضوع در فیلمهای اسکورسیزی بسیار اهمیت دارد اما او همیشه با اضافه کردن اندکی شوخطبعی از تیرگی محض فیلمهایش میکاهد.
در سمت دیگر این طیف، درامهای جدی اسکورسیزی، مانند «سکوت» (Silence)، «عصر معصومیت» (The Age of Innocence)، و «آخرین وسوسهی مسیح» قرار دارند که هرگز قرار نیست شما را بخندانند. و بعد، شما فیلم «پس از ساعات اداری» را دارید، که یک کمدی واقعی است، اما آن
قدر سیاه است که حتی ممکن است تاریکترین فیلم اسکورسیزی باشد.
«پس از ساعات اداری» فیلمی است که با مرگ به عنوان یک شوخی برخورد میکند. مردم همیشه میپرسند که چگونه فیلمهایی مانند «زینهای آتشین» (Blazing Saddles) امروز امکان ساخته و پرداخته شدن ندارند و حق با آنها است. اما همین را میتوان در مورد «پس از ساعات اداری» نیز گفت، که طنز سیاهی دارد که تنها میتوانست با یکی از بهترین فیلمهای نیکولاس کیج، یعنی «بوسهی خونآشام» (Vampire’s Kiss) رقابت کند، که منطقی است، زیرا هر دو فیلم «بوسهی خونآشام» و «پس از ساعات اداری» یک ویژگی مشترک داشتند یعنی جوزف مینیون فیلمنامهی هر دوی آنها را نوشته است. گفته میشود، همانقدر که «پس از ساعات اداری» سیاه است، به همان اندازه هم کمدی است. کمدی سیاه ممکن است برای همه جذاب نباشد، اما قطعا برای بینندههای خاص جالب خواهد بود.
۲. تنش در فیلم آنقدر زیاد است که میتواند حالتان را دگرگون کند
اگر قرار باشد از لحاظ تنش و استرس، فیلم «جواهرات تراش نخورده» (Uncut Gems) را در رتبهی یک قرار دهیم، بدون شک «پس از ساعات اداری» در رتبهی دوم قرار میگیرد. داستانی که با حضور یک مرد آغاز میشود که قصد دارد تنها یک شب سرگرم کننده را سپری کند اما در نهایت یک شب جهنمی را پشت سر میگذارد. پل هکت (با بازی گریفین دان) پول خود را از دست میدهد، و به محض دیدن چنین اتفاقی ما مطمئن میشویم که اوضاع برای او خوب پیش نخواهد رفت.
اما، شگفتانگیز است که چگونه همه چیز خراب میشود. قصد نداریم داستان فیلم را لو بدهیم چرا که باید آن را ببینید، اما در عرض چند ساعت، اوضاع پل بیچاره از دیدن زنی در آپارتمان دوستش تا فرار برای حفظ زندگیاش تغییر میکند. با وجود اینکه «پس از ساعات اداری» یک کمدی سیاه است، با دیدن فیلم مدام با خود خواهید گفت که دیگر چه اتفاقی قرار است بیافتد؟
۳. فیلمبرداری کل فیلم در شبهای نیویورک باعث میشود که حس متفاوتتری نسبت به دیگر فیلمهای اسکورسیزی داشته باشیم
«راننده تاکسی» احتمالا یکی از بهترین فیلمهای نیویورک سیتی تمام دوران است و همه این را میدانند، اما فیلم «پس از ساعات اداری» نیز نامهای عاشقانه به نیویورک است، البته نامهای که به جای ترسناک بودن، عجیب بودن آن را میستاید. این فیلم کاملا در شب فیلمبرداری شد تا واقعا حس نیویورک را در آن ایجاد کند، و کل خیابانهای شهر که کاملا عاری از مردم، خالی و ساکت دیده میشوند، این حس را در ما بوجود میآورد که در یک کپسول زمان نشستهایم. علاوه بر اینها همه چیز در «پس از ساعات اداری» کاملا منحصربهفرد است و شبیه هیچ یک از فیلمهای دیگر اسکورسیزی نیست.
درست مانند هر کارگردان دیگری که دوست دارد از نور طبیعی روز برای فیلمبرداری استفاده کند، «پس از ساعات اداری» نیز همینطور است، اما این کار را در شب انجام میدهد. شاید کمتر فیلمی دیده باشیم که تنها در یک دورهی معین از ساعات شبانه روز ساخته شود، اما «پس از ساعات اداری» از این لحاظ در بین فیلمهای دیگر اسکورسیزی و حتی دیگر کارگردانها متمایز است.
۴. نقشآفرینی بازیگران درجه یک است
گریفین دان در نقش مردی به نام پل که یک شب وحشتناک را سپری میکند بینظیر است، و البته بقیهی بازیگران هم به همان اندازه جالب هستند، برخی نقشهای مهمی دارند، مانند روزانا آرکت در نقش زنی که آغازگر این شب وحشتناک است، حتی چیچ و چانگ که یک آموزش آشپزی و مطالب جالب جدید...
ما را در سایت آموزش آشپزی و مطالب جالب جدید دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : موزیک دان ash بازدید : 67 تاريخ : دوشنبه 30 خرداد 1401 ساعت: 1:09