۲۰ بازی پلی‌استیشن ۱ که جلوتر از زمان خود بودند

ساخت وبلاگ
عرضه‌ی پلی‌استیشن ۱ در سال ۱۹۹۴ میلادی، دوران جدیدی را در صنعت بازی‌های ویدیویی آغاز کرد. این کنسول در زمان خود فوق‌العاده بود و از طرفی از پشتیبانی توسعه‌دهندگان زیادی برخوردار بود. این پشتیبانی فوق‌العاده و استفاده از حداکثر قدرت کنسول باعث ساخت بازی‌هایی بسیاری شد که برخی از آن‌ها جلوتر از زمان خود بودند. پلی‌استیشن ۱ احتمالا تنها کنسول دهه‌ی ۹۰ میلادی باشد که در نهایت بیشترین تاثیر را بر آینده‌ی صنعت گذاشت. حال در این مقاله به ۲۰ بازی این کنسول خواهیم پرداخت که دارای نوعی نوآوری در خود بودند که در زمان انتشار چندان مورد توجه قرار نگرفت. گفتنی است که نمونه‌های واضح از بازی‌های نوآورانه مانند توم ریدر، متال گیر سالید یا گرن توریسمو که پس از انتشار مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفتند، از لیست کنار گذاشته شده‌اند. ۲۰. Alien Resurrection تهیه کننده: Fox Interactive / سازنده: Argonaut Gamesسال انتشار: ۲۰۰۰ بازی Alien Resurrection که در نزدیکی پایان چرخه‌ی حیات پلی‌استیشن ۱ یعنی سال ۲۰۰۰ منتشر شد، از روند توسعه‌ی پر از مشکل خود جان سالم به در برد و در نهایت با نقدها و نمرات متوسطی رو به رو شد. در حالی که بیشتر بازی چیز خاصی برای ارائه ندارد، Resurrection به دلیل استفاده از آنالوگ‌های دسته که اکنون در بازی‌های تیراندازی به یک استاندارد تبدیل شده، شایسته‌ی تحسین است. البته بازی‌های دیگری بودند که از این نوع کنترل استفاده می‌کردند که از بین آن‌ها می‌توان به  Quake 2 و Medal of Honor اشاره کرد اما کنترل بازی بیگانه شبیه‌ترین چیزی بود که امروزه تجربه می‌کنیم. جالب است بدانید که این بازی کنترل ذکر شده را به صورت پیش‌فرض در بازی قرار داد. این در حالی بود که بازی‌های نظیر مدال افتخار، نسخه‌ای ساده‌تر از این نوع کنترل را تنها در تنظیمات خود قرار داده بودند. برخی از منتقدان در آن زمان حتی می‌گفتند که کنترل‌های بازی آن را غیرقابل تجربه کرده است. با این حال در عرض چند سال، این نوع کنترل دوران جدیدی از بازی‌های شاهکار تیراندازی را روی کنسول‌ها آغاز کرد. ۱۹. Galerians تهیه کننده: ASCII Entertainment / سازنده: Polygon Magicسال انتشار: ۱۹۹۹ در اواخر دهه‌ی ۹۰ و اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰، تعداد قابل توجهی از بازی‌های ترسناک وجود داشتند که به عنوان کلون‌های رزیدنت اویل شناخته می‌شدند و با الهام از این سری ساخته شده بودند. با این حال می‌توان گفت که بازی Galerians سزاوار توجه‌ی بیشتری در آن زمان بود. این بازی که حول محور توانایی‌های روانی شخصیت اصلی خود می‌چرخد، به طرز درخشانی از یک سیستم منابع چند لایه و عمیق استفاده می‌کند که شما را مجبور می‌کند تا به طور مداوم سلامت شخصیت خود را مدیریت کنید تا از قدرت روانی او حداکثر استفاده را ببرید. بازی‌های سبک بقا پس از انتشار این بازی از المان‌های مشابهی استفاده کردند با این حال میزان همدردی و شفقتی که نسبت به شخصیت خود داشتید، در کمترین اثری می‌توانید مشاهده کنید. Galerians در واقع در زمانی به آینده فکر می‌کرد که بسیاری از منتقدان آن را به لگد زدن به ژانر و عدم خلاقیت متهم کردند. ۱۸. R4: Ridge Racer Type 4 تهیه کننده: Namco / سازنده: Namcoسال انتشار: ۱۹۹۸ شاید بگویید که R4 در زمان انتشار، یک بازی نسبتا موفق با نمرات بالا بود. با این حال مواردی که باعث می‌شوند این بازی در این لیست قرار گیرد، گیم‌پلی بازی در کنار بلکه جلوه‌های بصری آن است که پلی‌استیشن ۱ را در سال ۱۹۹۸ به استفاده از حداکثر قدرت سخت‌افزار خود وادار کرد. نورپردازی در این بازی به تنهایی آن را در بین یکی از بهترین بازی‌های این کنسول قرار می‌دهد. این بازی آینده‌ی بازی‌های مسابقه‌ای را تغییر داد. در زمانی که بازی‌هایی مانند Wipeout و گرن توریسمو بازی‌های مسابقه‌ای را به سمت قطب‌های آرکید و واقع‌گرایانه می‌کشیدند، R4 برای ایجاد تعادل بین این دو رویکرد از گیم‌پلی به بازار عرضه شد. البته R4 بیشتر به سمت گیم‌پلی آرکید متمایل شد، اما آنقدر باکیفیت کار شده بود که برای طرفداران هر دو سبک جذاب بود و از طرفی بسیار مدرن به نظر می‌رسید. ۱۷. Wild 9 تهیه کننده: Interplay Productions / سازنده: Shiny Entertainmentسال انتشار: ۱۹۹۸ Wild 9 یکی از آن بازی‌های عجیب و غریبی است که این سوال را در ذهن شما ایجاد می‌کند که جلوتر از زمان خود یعنی چه؟ این بازی اکشن عجیب و غریب ۲.۵ بعدی با توجه به کیفیت بصری بازی‌های سه‌بعدی موجود در آن زمان، از این منظر حتی کمی عقب‌تر از زمان خود به نظر می‌رسد. با این حال مکانیک ریگ آن که به شما امکان می‌داد تا آیتم‌ها را برای اهداف مبارزه و یا حل معما استفاده کنید، ستایش‌ها را برانگیخت، اما بسیاری از منتقدان نمی‌دانستند که با چند ایده‌ی جدید از این بازی که در بسیاری از جنبه‌ها ضعیف بود، چه کنند. با این حال، این چیزی است که Wild 9 را جلوتر از زمان خود ساخته است. در سال ۱۹۹۸، توسعه‌دهنده‌ی بازی هر چند نتوانست از تمام قدرت پلی‌استیشن ۱ استفاده کند و جلوه‌های بصری قابل قبولی را ارائه دهد اما سلاحی را برای بازی خلق کردند که در نهایت به ساخت سلاحی با نام Gravity Gun برای بازی Half-Life 2 منجر شد. ۱۶. Team Buddies تهیه کننده: SCEE / سازنده: Psygnosisسال انتشار: ۲۰۰۰ درک اینکه چرا بازی Team Buddies در ماه‌های نخست عرضه نتوانست تاثیر زیادی روی بازیکنان بگذارد، چندان سخت نیست. این اثر نه تنها در اواخر عمر پلی‌استیشن ۵ یعنی سپتامبر ۲۰۰۰ عرضه شد، بلکه توضیح ماهیت بازی از طرف دیگر به نوعی دشوار است. در واقع بهتر است که آن را به‌ عنوان یک برداشت متفاوت از سری Worms در نظر بگیرید. با اینحال کمدی خاص آن، حالت‌های مختلف بازی، گیم‌پلی پیچیده و در عین حال سرگرم‌کننده و حتی اسکین‌های اختیاری شخصیت‌ها، همگی شبیه چیزی هستند که در یک بازی چندنفره‌ی مدرن شاهد آن هستیم. این ویژگی‌ها در آن زمان چندان مانند امروز شناخته شده نبودند. شاید بازسازی این با آموزش آشپزی و مطالب جالب جدید...
ما را در سایت آموزش آشپزی و مطالب جالب جدید دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان ash بازدید : 76 تاريخ : پنجشنبه 31 شهريور 1401 ساعت: 11:17