تاریخچه‌‌ی تراژیک فیلم‌های گمشده؛ از کارهای هیچکاک تا جان وین

ساخت وبلاگ
بایگانی شدن فیلم «بت‌گرل» به همه یادآوری کرد که صنعت سینما هم می‌تواند گاهی بی‌رحم باشد. این اولین ‌بار نیست که چنین سرنوشتی برای یک فیلم رقم می‌خورد اما اینکه یک استودیو برای فیلمی ۹۰ میلیون دلار هزینه کند، آن را به مراحل پایانی برساند، سپس همه چیز رها کند و پرونده‌ی پروژه را ببندد، در تاریخ کم‌سابقه بوده است. غم‌انگیز است که زحمات شبانه‌روزی تیم سازنده و بازیگران به هیچ نتیجه‌ای نرسید و این فیلم برای همیشه در زیرزمین استودیوی «برادران وارنر» خاک خواهد خورد و در کنار آثاری همچون «چهار شگفت‌انگیز» (۱۹۹۴) و «روزی که دلقک گریست» (۱۹۷۲) قرار خواهد گرفت اما حداقل می‌دانیم که این فیلم‌ها وجود دارند و ممکن است روزی فرصت تماشای آن‌ها را پیدا کنیم. یک نسخه‌ی قاچاق از چهار شگفت‌انگیز مدت‌ها است که در اعماق فضای مجازی پیدا می‌شود و هنوز هم محتمل است که اتفاق عجیبی رخ دهد، شرایط عوض شود و بت‌گرل راهی برای فرار از زندان پیدا کند. ۷۵ درصد فیلم‌های دوران صامت ناپدید شده‌اند اما همین جملات امیدوارکننده را نمی‌توان برای یک نوع فیلم دیگر تکرار کرد: فیلم‌های گمشده، آثاری که نه بایگانی شده‌اند و نه لغو، آن‌ها دیگر وجود ندارند. این فیلم‌ها را تنها سازندگان و تهیه‌کنندگان اثر تماشا کرده‌اند یا بعضی‌هایشان تکمیل و اکران شده‌اند اما دیگر نسخه‌ای از آن‌ها پیدا نمی‌شود. دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد، از بایگانی اشتباه فیلم‌ها در گذشته تا نابودی استودیوها. طبق آمارها، نزدیک به ۷۵ درصد فیلم‌های دوران صامت برای همیشه ناپدید شده‌اند و تقریبا نیمی از فیلم‌های صدادار پیش از دهه‌ی ۵۰ میلادی نیز سرنوشت مشابه‌ای داشته‌اند. این آمار شوکه‌کننده و بدین معنا است که درصد اعظمی از تاریخچه‌ی سینما را دیگر کسی هرگز به چشم نخواهید دید، فیلم‌هایی که جز یک نام چیزی از آن‌ها باقی نمانده است. دوران فیلم‌های صامت که آن را با نام «عصر پرده‌ی نقره‌ای» به یاد داریم، یکی از مهم‌ترین مراحل توسعه‌ی سینما بوده است، از این جهت که آن را از یک پدیده‌ی نوظهور به یک فرم هنری تبدیل کرد. زبان فیلم‌سازی در همان روزها شکل گرفت و اینکه حالا نمی‌توان بسیاری از آثار درجه‌‎یک و نوآورانه‌ی آن دوران را  بررسی کرد، ناامیدکننده است. مورخان و تحلیل‌گران چگونه می‌توانند آن دوره را بازبینی کنند وقتی به اصل اثر دسترسی ندارند و باید به اطلاعات حاشیه‌ای اکتفا کنند. این باعث شده است تا فیلم‌های دیگر هم تحت‌تاثیر قرار بگیرند و کیفیت آن‌ها به یک علامت سوال تبدیل شود (دیدگاه ما نسبت به «دی. دبلیو. گریفیث» و «چارلی چاپلین» به عنوان دو استعداد بزرگ سینمای صامت تا چه اندازه درست است؟ آن‌ها از معدود کسانی هستند که اکثر آثارشان هم‌اکنون در دسترس است اما شاید استعدادهای درخشان دیگری هم داشته‌ایم که در آن دوران درک یا به‌درستی دیده نشدند و شاید اگر حالا می‌توانستیم فیلم‌هایشان را تماشا کنیم، به نتایج تازه‌ای می‌رسیدیم). خوشبختانه تحولات اثر مدرن و ورود آثار سینمایی و تلویزیونی به فضای دیجیتال، بدین معنا است که اتفاقات گذشته تکرار نخواهد شد، یک تغییر مثبت و تسلی‌بخش که احتمال مفقود شدن فیلم‌ها را به صفر می‌رساند. این فیلم‌ها چگونه گم شدند؟ بالاتر هم اشاره شد که دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد اما یکی از اصلی‌ترین دلایل، «نابودی عمدی» آثار است. حفظ و نگهداری فیلم در سال‌های نخستین سینما اهمیت چندانی نداشت (فیلم‌ها یک محصول تجاری در نظر گرفته می‌شدند و هنر به حساب نمی‌آمدند، «دیوان عالی ایالات متحده» در سال ۱۹۱۵ این نوع نگاه را به‌صورت رسمی تایید کرد). بنابراین، هنگامی که اکران فیلم‌ها در سینماها به پایان می‌رسید، در واقع از نگاه تهیه‌کنندگان تاریخ مصرف آن‌ها نیز تمام شده بود و از آنجایی که بایگانی آثار پرخرج بود، استودیوها ترجیح می‌دادند تا آن‌ها را حفظ نکنند. ظهور فیلم‌های صدادار، وضعیت را پیچیده‌تر کرد زیرا فیلم‌های صامت حالا «بی‌ارزش» محسوب می‌شدند، استودیوهایی براین باور بودند که آن نوع فیلم‌سازی منسوخ شده است و مخاطبان نیز علاقه‌ای به تماشای آثار صامت نخواهند داشت. ماهیت حساس «پایه‌ی فیلم» در نسخه‌های ۳۵ میلی‌متری (که در گذشته در ساخت آن از نیتروسلولز استفاده می‌شد که شدیدا آتش‌گیر بود) را هم باید مقصر بدانیم. برای مثال آرشیو کامل فیلم‌های استودیوی «فاکس قرن بیستم» و «مترو گلدوین مایر» به ترتیب در سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۶۵ به‌دلیل آتش‌سوزی از بین رفتند. اگرچه بعضی از فیلم‌ها بعد‌ها توسط کلکسیونرهای خصوصی پیدا یا بازیابی شدند اما باقی اگر پیدا شوند، به خاطر گذر زمان، احتمال بازیابی موفق آن‌ها بسیاری پایین است، پس نمی‌توان انتظار داشت که فیلم‌های بیشتری از عصر صامت کشف شوند. فیلم‌های گمشده‌ مشهور در این میان، با فیلم‌های گمشده‌ای روبه‌رو می‌شوید که از نظر تاریخی اهمیت دارند، آثاری که بسیاری از آن‌ها در دوره‌ی اکران مورد تحسین منتقدان و مخاطبان قرار گرفتند، همانند «عقاب کوهستان» (The Mountain Eagle) دومین ساخته‌ی «آلفرد هیچکاک»، «لندن پس از نیمه‌شب» (London After Midnight) به کارگردانی «تاد براونینگ» که بعدها «دراکولا» را ساخت، «تعدد کلاهبرداران» (Too Many Crooks) اولین فیلمی که «لارنس الیویه» در آن به ایفای نقش پرداخت، «دو ساعت شلوغ» (Two Crowded Hours) اولین ساخته‌ی «مایکل پاول»، «مسیر اورگن» (The Oregon Trail) با بازی «جان وین» و «میهن‌پرست» (The Patriot) تنها فیلم نامزد اسکار که هیچ اثری از آن نیست. آثار فوق تنها چند نمونه از هزاران فیلم گمشده هستند که نام تعدادی دیگر از آن‌ها را در فهرست «۷۵ فیلم گمشده‌» بنیاد فیلم بریتانیا پیدا می‌کنید (فهرستی که از قضا ۱۹ فیلم آن پیدا شد و تقریبا همه‌ی آن‌ها کامل هستند). اما حتی فیلم‌هایی که اهمیت و ارزش تاریخی ندارند، سزاوار چنین سرنوشت تلخی نیستند. هر فیلم صامتی، جایگاه ویژه‌ی خود را در تاریخ سینما دارد، بازتابی از ایده‌های یک هنرمند و جامعه‌ی آموزش آشپزی و مطالب جالب جدید...
ما را در سایت آموزش آشپزی و مطالب جالب جدید دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان ash بازدید : 76 تاريخ : پنجشنبه 31 شهريور 1401 ساعت: 11:17